Μοιραστείτε το

ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Από 1ης Ιουλίου η επιβολή κυρώσεων για τη ψηφιακή κάρτα εργασίας στη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, όπως ανακοίνωσε η υπουργός εργασίας Δόμνα Μιχαηλίδου στη συνέντευξη τύπου για τη νέα αύξηση του μισθού.
Σχετική απόφαση υπεγράφη σήμερα 29/3/2024.

 

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Απόφαση Αριθμ. 24595 ΦΕΚ Β΄ 1966/29-3-2024
Α. Τροποποίηση του Μέρους Α «Εφαρμογή Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας - Υποχρέωση Καταχώρησης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το ωράριο απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» της υπ' αρ. 49758/26-5-2022 (Β' 2668) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Β. Τροποποίηση του Mέρους Β «Στοιχεία από τα οποία διαπιστώνεται εάν ο εργαζόμενος έχει μία από τις ιδιότητες της περ. α' του άρθρου 2 της Διεθνούς Συμβάσεως της Διεθνούς Διασκέψεως της Ουασινγκτώνος, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2269/1920 (Α' 145)» της υπ' αρ. 90972/15-11-2021 (Β' 5393) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Γ. Τροποποίηση της υπό στοιχεία 40331 Δ1.13521/13-9-2019 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)» (Β' 3520).

 


Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Έχοντας υπόψη:....

....αποφασίζουμε:

Μέρος Α

Τροποποίηση του Μέρους Α «Εφαρμογή Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας - Υποχρέωση Καταχώρη-σης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το ωράριο απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡγΑνΗ ΙΙ» της υπ' αρ. 49758/26-5-2022 (Β' 2668) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων»

1. Στο Μέρος Α «Εφαρμογή Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας - Υποχρέωση Καταχώρησης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το ωράριο απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» της υπ' αρ. 49758/26-5-2022 υπουργικής απόφασης (Β' 2668), αντικαθίσταται η υποπερ. i της περ. β της παρ. 2 ως εξής:

«i) οι επιχειρήσεις με κύρια δραστηριότητα (βάσει ΚΑΔ) την παροχή υπηρεσιών φύλαξης και προστασίας με Κ.Α.Δ. 8010 και 8020 καθώς και οι επιχειρήσεις με κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα (βάσει ΚΑΔ) τις ιδιωτικές ασφαλίσεις (Κ.Α.Δ. 65.1).».

2. Στο Μέρος Α «Εφαρμογή Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας - Υποχρέωση Καταχώρησης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το ωράριο απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» της υπ' αρ. 49758/26-5-2022 υπουργικής απόφασης (Β'2668), αντικαθίσταται η περ. γ της παρ. 2 ως εξής:

«2. γ. Από την 1η Ιανουαρίου 2024 εντάσσονται, υποχρεωτικά, στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας εργασίας, οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα (βάσει ΚΑΔ) στον κλάδο της βιομηχανίας (ήτοι όλοι οι ΚΑΔ με πρώτα δύο ψηφία από 10 έως και 33, πλην του 19), καθώς και οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα (βάσει ΚΑΔ) στον κλάδο του λιανεμπορίου (ήτοι όλοι οι ΚΑΔ με πρώτα δύο ψηφία το 47), όπως αναλύονται στον Πίνακα 1 που ακολουθεί. Από το ανωτέρω εδάφιο εξαιρούνται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ενέργειας, στα πετρελαιοειδή, στα ορυχεία (ήτοι όλοι οι ΚΑΔ με πρώτα δύο ψηφία το 19), στα ναυπηγεία (ήτοι όλοι οι ΚΑΔ με πρώτα τέσσερα ψηφία το 3011 και το 3012), καθώς και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε (ΕΒΟ - ΠΥΡ-ΚΑΛ). Επίσης εξαιρούνται οι εργάτες γης, οι αλιεργάτες και οι εργαζόμενοι σε οικοδομοτεχνικά έργα. Για τους κλάδους του πρώτου εδαφίου της παρούσας υποπαραγράφου, οι διοικητικές κυρώσεις του Παραρτήματος V και VI που αφορούν στην εφαρμογή του Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, της υπ' αρ. 80016/31-08-2022 (Β'4629) υπουργικής απόφασης, επιβάλλονται από την 1η Ιουλίου 2024.

Μέρος Β

Τροποποίηση ως προς το ΜΕΡΟΣ Β «Στοιχεία από τα οποία διαπιστώνεται εάν ο εργαζόμενος έχει μία από τις ιδιότητες της περ. α' του άρθρου 2 της Διεθνούς Συμβάσεως της Διεθνούς Διασκέψεως της Ουασινγκτώνος, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2269/1920 (Α' 145)» της υπ' αρ. 90972/15-11-2021 (Β' 5393) υπουργικής απόφασης.

Τροποποιείται το Μέρος Β της υπ' αρ. 90972/15-11-2021 (Β' 5393) υπουργικής απόφασης ως εξής:

1. Στην περ. Β αντικαθίσταται η φράση «ελάχιστου κατώτατου μισθού» από τη φράση «νομοθετημένου κατώτατου μισθού».

2. Στο τέλος της περ. Γ αντικαθίσταται η φράση «ελάχιστου νομοθετημένου μισθού» από τη φράση «νομοθετημένου κατώτατου μισθού.».

Μέρος Γ

Τροποποίηση της υπό στοιχεία 40331/Δ1.13521/13-9-2019 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)» (Β' 3520).

Τροποποιείται η υπό στοιχεία 40331/Δ1.13521/13-9-2019 (Β' 3520) απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ως εξής:

1. Αντικαθίσταται στο άρθρο 4 η παρ. 11 που αφορά στην ενημέρωση εργοδότη για παράλληλη απασχόληση εργαζομένου, ως εξής:

«4.11. Ο εργοδότης ενημερώνεται από το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ για τυχόν ισχύουσες δηλωθείσες συμβατικές ώρες εβδομαδιαίας απασχόλησης λόγω παράλληλης απασχόλησης του εργαζομένου αυτού σε άλλον ή άλλους εργοδότες, στους οποίους προσλαμβάνεται από την 1η Ιουλίου 2024 και μετά.».

2. Στο άρθρο 5Α «Προθεσμίες υποβολής δηλώσεων του άρθρου 2» στην παρ. ε, πριν από την λέξη «ημερών» προστίθεται η λέξη «εργάσιμων» και η παρ. ε διαμορφώνεται ως εξής:

«ε. Οι δηλώσεις λήξης/λύσης της σχέσης εργασίας υποβάλλονται εντός τεσσάρων (4) εργάσιμων ημερών από την επέλευση του γεγονότος με την επιφύλαξη της παρ. 15 του άρθρου 4 της παρούσης.».

Μέρος Δ

Αντικαθίσταται το Μέρος Δ της υπ' αρ. 113169/27-12-2023 (Β' 7421) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ως εξής:

«Σταδιακή προσαρμογή του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Τα νέα χαρακτηριστικά και οι εφαρμογές που εισήχθησαν με το μέρος Γ της παρούσας θα είναι διαθέσιμα στο σύνολό τους έως την 1η Ιουλίου 2024 με την επιφύλαξη σταδιακών προσαρμογών του συστήματος έως την ημερομηνία αυτή.».

Μέρος Ε

Η απόφαση αυτή ισχύει από την 1η Απριλίου 2024, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά σε επιμέρους διατάξεις της.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 28 Μαρτίου 2024

Η Υπουργός

ΔΟΜΝΑ - ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 830,00 ευρώ μηνιαίως, από την 1η Απριλίου 2024.
Αυτή αφορά  την τέταρτη αύξηση του κατώτατου μισθού, ο οποίος πλέον αυξάνεται κατά 50 ευρώ στα 830 ευρώ.
Με την αύξηση αυτή προσαυξάνονται επιδόματα και τριετίες.

Προσαύξηση κατώτατου μισθού λόγω προϋπηρεσίας (τριετίες)

Έτη προϋπηρεσίας

Προσαύξηση

(%)

Ύψος μηνιαίων αποδοχών

Υπάλληλοι

0-3

0%

830

3-6

10%

913

6-9

20%

996

>9

30%

1079

 

 

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Αθήνα, 29 Μαρτίου 2024

 

 

 

Δόμνα Μιχαηλίδου: «Προχωράμε σε νέα γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού»

 

 

 

«Σήμερα, το Υπουργικό Συμβούλιο, ενέκρινε την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 830 ευρώ και του κατώτατου ημερομισθίου στα 37,07 ευρώ. Πρόκειται για μια γενναία αύξηση κατά 50 ευρώ μηνιαίως, με την οποία η Κυβέρνηση εκπληρώνει τη δέσμευσή της για καλύτερους μισθούς για τους συμπολίτες μας», είπε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

 

Η Δόμνα Μιχαηλίδου, υπογράμμισε, ότι με τη νέα γενναία αύξηση στον κατώτατο μισθό, την τέταρτη διαδοχική από το 2019, που θα εφαρμοστεί από την 1η Απριλίου, έχουν προστεθεί τρεις επιπλέον μισθοί στο εισόδημα των εργαζομένων. Μάλιστα όπως τόνισε η αύξηση των εισοδημάτων των εργαζομένων από το 2019 μέχρι σήμερα αποτυπώνεται και στη μείωση του ποσοστού των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. «Το 2019 το ποσοστό των εργαζομένων που αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό ήταν στο 27%. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει υποχωρήσει στο 22%. Πρόκειται για μια σημαντική βελτίωση που είναι πολλαπλάσια αν αναλογιστούμε ότι το διάστημα αυτό έχουν προστεθεί στο εργατικό δυναμικό της χώρας 400.000 περισσότεροι εργαζόμενοι σε σχέση με το 2019» είπε.

 

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης σημείωσε ότι η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό αποτελεί προϊόν της διαβούλευσης που προηγήθηκε με τους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς και λαμβάνει υπόψιν της τις ανάγκες των νοικοκυριών, τις αντοχές των επιχειρήσεων και τις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας και υπερκαλύπτει τις επιπτώσεις από τον πληθωρισμό. Συγκεκριμένα από το 2019 ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί σωρευτικά κατά 27,7% την ώρα που η αύξηση του πληθωρισμού την ίδια περίοδο ήταν 16,6%.  Όπως είπε χαρακτηριστικά για τον καθορισμό του ύψους της αύξησης του νέου κατώτατου μισθού ελήφθησαν υπόψη οι εξής παράγοντες: η μείωση της ανεργίας στο 10,4% τον Ιανουάριο του 2024, η υποχώρηση του πληθωρισμού, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας και φυσικά οι θετικές προοπτικές ανάπτυξης της και τη φετινή χρονιά.

 

«Ο κατώτατος μισθός αυξάνεται γιατί το επιτρέπει η οικονομία μας και γιατί πρέπει ο παραγόμενος εθνικός μας πλούτος να διανέμεται με όρους δικαιοσύνης» επεσήμανε σε άλλο σημείο της τοποθέτησής της η Δόμνα Μιχαηλίδου. Και σημείωσε: «Με προσεκτικά βήματα και χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα, υλοποιούμε την προεκλογική δέσμευσή μας για κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ και για μέσο μισθό στα 1.500 ευρώ μέχρι το τέλος της τετραετίας. Με την τέταρτη διαδοχική αύξηση από το 2019 ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί κατά 28%. Έχουν προστεθεί δηλαδή ετησίως τρεις επιπλέον μισθοί στο εισόδημα των εργαζομένων».

 

«Ακόμα μεγαλύτερη θα είναι η αύξηση των ετήσιων αποδοχών για τους εργαζόμενους με προϋπηρεσία, ιδίως μετά και το ξεπάγωμα, ύστερα από 12 χρόνια, των τριετιών. Αυτό σημαίνει υψηλότερες αποδοχές έως και 30% για χιλιάδες εργαζόμενους», είπε η Δόμνα Μιχαηλίδου.

 

Ειδική αναφορά έκανε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και στα οφέλη που θα έχουν όσοι λαμβάνουν επιδόματα, όπως το επίδομα ανεργίας, η ειδική παροχή μητρότητας, το ειδικό εφάπαξ βοήθημα για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. «Η αύξηση του κατώτατου μισθού συμπαρασύρει προς τα πάνω και τις 13 συνολικά κατηγορίες επιδομάτων, παροχών και επιδοτούμενων προγραμμάτων που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό. Πρώτα και κύρια αυξάνεται το τακτικό επίδομα ανεργίας στα 510 ευρώ από τα 400 ευρώ που ήταν το 2019. Το επίδομα μητρότητας το οποίο πρόσφατα επεκτάθηκε και στις μισθωτές μητέρες και στις αγρότισσες αλλά και όλα τα προγράμματα ενεργητικής απασχόλησης της ΔΥΠΑ» ανέφερε.

 

Στη συνέντευξη τύπου παρευρέθηκαν ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Βασίλης Σπανάκης και οι Γενικοί Γραμματείς Άννα Στρατινάκη και Νίκος Μηλαπίδης.

 

 

 

Παρουσιάζοντας αναλυτικότερα τις κυβερνητικές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, εστίασε στα εξής δεδομένα:

 

 

Εξέλιξη του κατώτατου μισθού: Από 650 ευρώ που ήταν το 2019 ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, στα 713 ευρώ τον Μάιο του 2022, σε 780 ευρώ τον Απρίλιο του 2023 και στα 830 ευρώ από τον Απρίλιο του 2024.

Από το 2019 και μετά ο κατώτατος μισθός, με 14 καταβολές, έχει αυξηθεί κατά 180 ευρώ, δηλαδή πρόκειται για αύξηση της τάξεως του 27,7%. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση ανάμεσα στα 22 κράτη μέλη της Ε.Ε. που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό.

 

Ποια η αύξηση σε επίπεδο 12μήνου: Σε δωδεκάμηνη βάση, όπως υπολογίζει η Eurostat, ο κατώτατος μισθός με νέα αύξηση διαμορφώνεται στα 968,33 ευρώ και οι ετήσιες αποδοχές στα 11.620 ευρώ. Δηλαδή η σωρευτική αύξηση από τον Ιούνιο του 2019 μεταφράζεται σε 210 ευρώ τον μήνα.

 

Πως διαμορφώνεται ο καθαρός κατώτατος μισθός: Με τη νέα αύξηση, κατά 6,4%, ο καθαρός κατώτατος μισθός, με 14 καταβολές, διαμορφώνεται στα 715 ευρώ από 547 ευρώ που ήταν το 2019. Σε δωδεκάμηνη βάση, ο καθαρός κατώτατος μισθός ανέρχεται στα 834 ευρώ από 638 ευρώ που ήταν το 2019. Έτσι το ετήσιο καθαρό όφελος για τους εργαζόμενους ανέρχεται στα 2.352 ευρώ. Πρόκειται για μια αύξηση πάνω από 30% σε σχέση με το 2019.

 

Πλήθος εργαζόμενων που καλύπτονται: Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό είναι 559.274, δηλαδή 25.726 λιγότεροι σε σχέση με το 2022 και 85.726 λιγότερο έναντι του 2021. Άρα περισσότεροι συμπολίτες μας τα τελευταία χρόνια λαμβάνουν μισθό υψηλότερο από τον κατώτατο.

 

Πόσο αυξάνεται ο κατώτατος μισθός για τους εργαζόμενους με προϋπηρεσία: Ακόμα μεγαλύτερη είναι η αύξηση των ετήσιων αποδοχών για τους εργαζόμενους με προϋπηρεσία. Με μία τριετία ο κατώτατος μισθός αυξάνεται στα 913 ευρώ σε 14μηνη βάση και στα 1.065 ευρώ σε 12μηνη. Με δύο τριετίες ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 996 ευρώ σε 14μηνη βάση και στα 1.162 ευρώ σε 12μηνη. Με τρείς τριετίες ο κατώτατος μισθός αυξάνεται στα 1.079 ευρώ σε 14μηνη βάση και στα 1.259 ευρώ σε 12μηνη.

 

Πόσα επιδόματα και πόσο επηρεάζονται: Η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό συμπαρασύρει προς τα πάνω και 13 κατηγορίες επιδομάτων, παροχών και επιδοτούμενων προγραμμάτων. Όπως την Ειδική παροχή μητρότητας, που πρόσφατα επεκτάθηκε και για τις μισθωτές μητέρες, καταβάλλεται για εννέα μήνες και ισούται με τον κατώτατο μισθό. Το Ειδικό Βοήθημα Ευάλωτων Ομάδων, που καταβάλλεται εφάπαξ, αυξάνεται όσο και κατώτατος μισθός κατά 6,4%. Δηλαδή με την αύξηση ανέρχεται στα 764 ευρώ.  

Και φυσικά το επίδομα ανεργίας που αντιστοιχεί στο 55% του κατώτατου μισθού και αφορά 502.745 δικαιούχους. Από 1η Απριλίου το επίδομα ανεργίας αυξάνεται στα 509,71 ευρώ τον μήνα, 110 ευρώ υψηλότερο σε σχέση με το 2019.  

 

ΑΠΟΦΑΣΗ

Απόφαση Αριθμ. 25058 ΦΕΚ Β΄1974/29-3-2024
Καθορισμός κατώτατου μισθού και κατώτατου ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας.

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Έχοντας υπόψη:...
....αποφασίζουμε:

Τον καθορισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167), του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα οκτακόσια τριάντα ευρώ (830,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε τριάντα επτά ευρώ και επτά λεπτά (37,07 €).

Η απόφαση αυτή ισχύει από 1 Απριλίου 2024.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 29 Μαρτίου 2024

Η Υπουργός

ΔΟΜΝΑ - ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ  Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ

Χρήση Υπηρεσιών Διαλειτουργικότητας - Web API (REST) - Αυθεντικοποίηση μέσω JWT tokens

Περιγραφή αυθεντικοποίησης για τη χρήση των Υπηρεσιών Διαλειτουργικότητας - Web API (Services API)

Loading...

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


28 Μαρτίου 2024


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ


Ένας χρόνος λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας ως Ανεξάρτητη Αρχή


«Ο πιο πιστός μας υποστηρικτής κι ο μεγαλύτερος αντίπαλος μας, βρίσκεται στον καθρέφτη απέναντι μας». Με αυτή τη φράση ο διοικητής της Επιθεώρησης Εργασίας, Γιώργος Τζιλιβάκης υποδέχτηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την υπουργό Εργασίας και τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Υγείας, κοινωνικούς εταίρους, διοικητές και εκπροσώπους φορέων και οργανισμών, όπως και στελέχη της Αρχής, από όλη την Ελλάδα, στην ημερίδα για τον έναν χρόνο λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας ως Ανεξάρτητη Αρχή.

«Πήραμε ως κυβέρνηση μία δύσκολη απόφαση, την ανεξαρτητοποίηση του πρώην Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία λόγω της δικής σας εργασίας έχει αποδώσει. Και αυτό φαίνεται στους ελέγχους, που από το 2018 έχουν αυξηθεί 37%», σημείωσε η υπουργός Εργασίας, Δόμνα Μιχαηλίδου, απευθυνόμενη πρωτίστως στα στελέχη της Αρχής, τονίζοντας πως βασικό ζητούμενο παραμένει η λειτουργία μιας Αρχής που είναι δίπλα στον εργαζόμενο, δίπλα στον πολίτη: «Ενισχύουμε το έργο σας, με αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων και μέσω του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, που θα λειτουργήσει από τον Ιούνιο, όπως και με την εξάπλωση χρήσης της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Μια αποτελεσματική Επιθεώρηση Εργασίας δεν είναι απλώς ένας μηχανισμός ελέγχου στον εργασιακό χώρο, αλλά μια διαδικασία διασφάλισης της ισότητας, της δικαιοσύνης και της αξιοπρέπειας. Για εμάς η προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων και η ανάπτυξη ενός ασφαλούς και δίκαιου εργασιακού περιβάλλοντος είναι αδιαπραγμάτευτη. Χτυπάμε την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και κλιμακώνουμε τους στοχευμένους ελέγχους, εκεί όπου απασχολούνται περισσότερο πολίτες τρίτων χωρών, στην εποχική εργασία και στον κατασκευαστικό κλάδο».

«Αυτό που είχαμε οραματιστεί στις αρχές του 2021, μία Ανεξάρτητη Αρχή στα πρότυπα της ΑΑΔΕ, έχει πάρει σάρκα και οστά», είπε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, επί των ημερών του οποίου στο υπουργείο Εργασίας ψηφίστηκε ο ιδρυτικός νόμος της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας. «Κινηθήκαμε στην κατεύθυνση περιορισμού της μαύρης και αδήλωτης εργασίας. Η πρώτη πρωτοβουλία ήταν η καθιέρωση της ψηφιακής κάρτας εργασίας και η δεύτερη ήταν η ανεξαρτητοποίηση της Επιθεώρησης Εργασίας, για να σταματήσουν οι ψίθυροι ότι το πρώην ΣΕΠΕ λειτουργούσε ως μακρύ χέρι της εκάστοτε κυβέρνησης. Ως κυβέρνηση στηρίζουμε την υγιή επιχειρηματικότητα. Χωρίς επιχειρήσεις δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη. Πιστεύουμε ταυτόχρονα στην υγιή επιχειρηματικότητα, γιατί δεν μπορεί να υπάρξουν επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους στα «κεραμίδια». Αν υπάρχει αίσθημα αδικίας των εργαζόμενων, τότε αυτό εμποδίζει τόσο τις επιχειρήσεις, όσο και την ίδια την κοινωνία να προχωρήσουν σε δρόμο ανάπτυξης», συμπλήρωσε ο Κωστής Χατζηδάκης.

Ως μία από τις πιο κρίσιμες παραμέτρους λειτουργίας της αγοράς εργασίας και της οικονομίας γενικότερα, χαρακτήρισε ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, την αποτελεσματική λειτουργία της Επιθεώρησης Εργασίας. «Η συνεχής αύξηση του αριθμού και της αποτελεσματικότητας των ελέγχων επιβεβαιώνει την επιτυχία του εγχειρήματος ίδρυσης της Ανεξάρτητης Αρχής. Επί των ημερών μου στο υπουργείο Εργασίας, αυξήθηκε η διαφάνεια και η δραστικότητα των ελέγχων, με την αξιοποίηση εργαλείων που μας παρέχει σήμερα η τεχνολογία. Η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία και η καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων θα έχουν αντιμετωπιστεί σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα χρόνια», τόνισε ο υπουργός Υγείας.

«Το 2015 είχαμε 222.000 επιχειρήσεις και το 2023 φτάσαμε τις 300.000, μία αύξηση 34%. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι από το 1,67 εκατομμύριο έφτασαν τα 2,41 εκατομμύρια στα τέλη του 2023, αύξηση 44,5%. Την ίδια στιγμή η αύξηση των ελέγχων σε υγεία και ασφάλεια ξεπερνάει το 35%. Αυτό σημαίνει ότι κάνετε τη δουλειά σας με επιτυχία», ανέφερε ο υφυπουργός Εργασίας, Βασίλης Σπανάκης.

«Ποια είναι όμως η Επιθεώρηση Εργασίας που θέλουμε; Πιστεύω ότι μιλάω εξ ονόματος όλων ή τουλάχιστον των περισσότερων, όταν θεωρώ ότι θέλουμε μια Επιθεώρηση αποτελεσματική, θεματοφύλακα της νομιμότητας στην αγορά εργασίας, με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, με συστήματα που αξιοποιούν τα ψηφιακά δεδομένα, τα οποία συλλέγονται εδώ και χρόνια και με διαδικασίες που τηρούνται ευλαβικά από όλους. Επίσης, με αξιοκρατία στις τοποθετήσεις, μακριά από πολιτικές αγκυλώσεις, χωρίς την ύπαρξη σιλό στην εσωτερική λειτουργία μας, με προσήλωση στη συνεχή βελτίωση, με προθυμία για συμμετοχή σε έργα κι επιτροπές που ορισμένες φορές μας ξεβολεύουν, αλλά ταυτόχρονα με ακεραιότητα, θάρρος, αφοσίωση στο έργο μας και υπερηφάνεια που παλεύουμε να τηρηθούν κανόνες σε μια κοινωνία που χωρίς αυτούς, μετατρέπεται σε ζούγκλα», είπε κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας Γιώργος Τζιλιβάκης.

«Το να υπάρχει κάποιος που δεν είναι το μακρύ χέρι της εκάστοτε πολιτικής διοίκησης και διαφυλάττει την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, αμερόληπτα και ανεξάρτητα, είναι κάτι το οποίο η κοινωνία επιθυμεί και αποδέχεται», υπογράμμισε ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ Θεόδωρος Λύτρα, πρόεδρος του Συμβουλίου Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας.

«Μοχλό κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης», χαρακτήρισε στην εισήγησή του την Επιθεώρηση Εργασίας ο Χαράλαμπος Βούρτσης, προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχων, ενώ ο Χρήστος Ντίκος, προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σημείωσε: «Πετύχαμε στο έργο μας, παρά τις αναπόφευκτες αντιξοότητες, στο πλαίσιο μετάβασης στη νέα Αρχή».

Στα θεματικά πάνελ που ακολούθησαν κατά τη διάρκεια της ημέρας, συζητήθηκαν οι  μεταρρυθμίσεις που προωθούνται στον τομέα της Ασφάλειας και Υγείας στην εργασία, η μετάβαση της αγοράς εργασίας στην ψηφιακή εποχή, το ζήτημα της βίας και παρενόχλησης στην εργασία, απέναντι στο οποίο η μηδενική ανοχή είναι μονόδρομος και ακόμα η ουσιαστική αντιμετώπιση της εργασιακής εκμετάλλευσης, που συνδέεται και με την εμπορία ανθρώπων.


«Δεν πρόκειται να δείξουμε καμία ανοχή σε όσους καταστρατηγούν την εργατική νομοθεσία. Όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να αμείβονται και θα αμείβονται τις ώρες που δουλεύουν. Λεπτό λιγότερο. Αυτός είναι ο κανόνας και δεν θα επιτρέψουμε καμία παρέκκλιση». Αυτό δήλωσε η Δόμνα Μιχαηλίδου, Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, από το βήμα της ημερίδας για τον έναν χρόνο λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας.

«Το πρώτο έτος λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας» είπε η Δόμνα Μιχαηλίδου «έχει χαρακτηριστεί από σημαντικά επιτεύγματα. Πέρυσι πραγματοποιήθηκαν 74.000 έλεγχοι, δηλαδή 8.000 περισσότεροι από τον αρχικό προγραμματισμό που ήταν 66.000, και επιβλήθηκαν πρόστιμα άνω των 45 εκατ. ευρώ.  Για τη φετινή χρονιά ο ελάχιστος αριθμός των ελέγχων που θα διενεργηθούν ανά την Επικράτεια είναι τουλάχιστον 67.700 ενώ ήδη από την αρχή της χρονιάς, οι έλεγχοι της Αρχής έχουν ξεπεράσει τους 14.000 και έχουν επιβληθεί πρόστιμα 8 εκατ. ευρώ».

Η Δόμνα Μιχαηλίδου, αναφέρθηκε στις προτεραιότητες που έχει θέσει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την προώθηση της ισότητας και της διαφορετικότητας στον εργασιακό χώρο, την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης και την ενίσχυση των μέτρων για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, του human trafficking και της εργασιακής εκμετάλλευσης. Μιλώντας για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, η Υπουργός, είπε: «δημιουργεί κλίμα διαφάνειας, αξιοπιστίας και ταχύτητας στην αντιμετώπιση των παραβάσεων ενώ οικοδομεί κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ του ελεγκτικού μηχανισμού και του κόσμου της εργασίας».

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, τόνισε: «Η Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, αποτελεί το κύριο «όπλο» για την ενίσχυση της εργασιακής νομιμότητας και την προστασία των εργαζομένων. Μια αποτελεσματική Επιθεώρηση Εργασίας δεν είναι απλώς ένας μηχανισμός ελέγχου στον εργασιακό χώρο αλλά μια διαδικασία διασφάλισης της ισότητας, της δικαιοσύνης και της αξιοπρέπειας. Για εμάς η προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων και η ανάπτυξη ενός ασφαλούς και δίκαιου εργασιακού περιβάλλοντος είναι αδιαπραγμάτευτη. Χτυπάμε την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και κλιμακώνουμε τους στοχευμένους ελέγχους εκεί όπου απασχολούνται περισσότερο πολίτες τρίτων χωρών, στην εποχική εργασία και στον κατασκευαστικό κλάδο».

Απόφαση Αριθμ. Δ1α/οικ. 17150 ΦΕΚ Β΄1860/26-3-2024

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ τ. Β΄1860 η απόφαση Αριθμ. Δ1α/οικ. 17150

Παράταση ισχύος της υπ' αρ. 39873/21.7.2023 (Β’ 4698) κοινής υπουργικής απόφασης περί έκτακτων μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας σε δομές υγείας και κλειστές δομές κοινωνικής φροντίδας έως και τη Δευτέρα 8 Απριλίου 2024 και ώρα 06:00.


ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΕΚ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Loading...

ΑΡΘΡΟ Η Αμοιβή για την Εορτή της 25ης Μαρτίου 2024. 

Η εορτή της 25ης Μαρτίου, όπως είναι γνωστό, είναι μία από τις υποχρεωτικές ημέρες αργίας που ορίζεται πλέον με το κωδικοποιημένο Π.Δ. 80/2022 (Άρθρο 193) για τις επιχειρήσεις γενικά, που δεν λειτουργούν κατά τις Κυριακές και αργίες.

Κατά την ημέρα αυτή επομένως δεν επιτρέπεται η λειτουργία των πάσης φύσεως επιχειρήσεων, που δεν είναι συνεχούς λειτουργίας είτε από τη φύση τους είτε από άλλη νομική διάταξη, καθώς και η απασχόληση του προσωπικού τους.

Εφέτος η 25η Μαρτίου συμπίπτει σε εργάσιμη ημέρα (Δευτέρα) και επομένως δεν δημιουργούνται ιδιαίτερα προβλήματα για τους εργαζομένους των επιχειρήσεων αυτών αφού δεν επηρεάζεται η απασχόλησή τους.

Συγκεκριμένα οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που δεν θα λειτουργήσουν την ημέρα αυτή, που απασχολούνται τόσο με σύστημα 5θήμερης εργασίας, από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή, όσο και αυτοί που απασχολούνται με σύστημα 6ήμερης εργασίας από Δευτέρα μέχρι Σάββατο, παρότι δεν θα εργασθούν κατά την ημέρα αυτή, θα λάβουν κανονικά οι μεν αμειβόμενοι με ημερομίσθιο, το νόμιμο ημερομίσθιό τους της ημέρας αυτής χωρίς προσαύξηση, οι δε αμειβόμενοι με σταθερό μηνιαίο μισθό, θα λάβουν πλήρη το μισθό τους του μηνός Μαρτίου, παρότι δεν θα έχουν εργασθεί όλες τις ημέρες εργασίας τους του μήνα αυτού.

Ειδικότερα οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4808/2021, όπως ισχύει, λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και αργίες του έτους, (τουριστικές και γενικά επισιτιστικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υγείας, συγκοινωνίας κ.λπ.), οι οποίοι σύμφωνα με το πρόγραμμα εργασίας τους θα εργασθούν την ημέρα αυτή, θα λάβουν, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 209 του Π.Δ. 80/2022, όπως ισχύει, το ημερομίσθιό τους ή το 1/25ο του σταθερού νομίμου μηνιαίου μισθού τους προσαυξημένο κατά 75%, χωρίς να δικαιούνται να λάβουν άλλη πρόσθετη ημέρα ανάπαυσης επειδή θα εργασθούν κατά την ημέρα αυτή. Αντίθετα οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων αυτών (συνεχούς λειτουργίας) για τους οποίους είχε προγραμματισθεί με το πρόγραμμα εργασίας τους η ημέρα αυτή ως ημέρα της εβδομαδιαίας ανάπαυσής τους (ρεπό), θα πραγματοποιήσουν κανονικά το ρεπό τους και θα λάβουν, σύμφωνα με τις διατάξεις του παραπάνω Π.Διατάγματος οι μεν αμειβόμενοι με ημερομίσθιο, κανονικά το ημερομίσθιό τους, οι αμειβόμενοι με σταθερό μηνιαίο μισθό, θα λάβουν πλήρη το μισθό τους του μηνός αυτού. Ωστόσο σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι αυτοί εργασθούν κατά την ημέρα αυτή παράνομα, θα δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους της ημέρας αυτής ή το 1/25ο του μισθού τους οι αμειβόμενοι με μισθό, με προσαύξηση 75%.

Εργαζόμενοι με σύμβαση εκ περιτροπής εργασίας

 

Για τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις και των δύο παραπάνω περιπτώσεων (συνεχούς ή μη λειτουργίας), με σύμβαση εκ περιτροπής εργασίας, με την οποία έχει συμφωνηθεί ότι θα εργάζονται μόνο συγκεκριμένες ημέρες την εβδομάδα, μεταξύ των οποίων και οι Δευτέρες κάθε εβδομάδας, θα ισχύουν τα εξής:

α) Αν η επιχείρηση που εργάζονται είναι συνεχούς λειτουργίας (π.χ. επισιτιστικό κατάστημα, επιχείρηση παροχής υπηρεσιών υγείας, συγκοινωνιών κ.λπ.), και απασχοληθούν την Δευτέρα 25 Μαρτίου οι αποδοχές τους της ημέρας αυτής θα καταβληθούν με προσαύξηση 75%.

β) Στους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν τις Κυριακές και αργίες και αμείβονται με ημερομίσθιο παρότι δεν θα απασχοληθούν την ημέρα αυτή θα τους καταβληθεί κανονικά το ημερομίσθιό τους χωρίς προσαύξηση.

γ) Αν όμως και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις με βάση τη σύμβασή τους οι εργαζόμενοι έχουν συμφωνήσει να μην εργάζονται τις Δευτέρες κάθε εβδομάδας, δεν θα τους καταβληθεί το ημερομίσθιο της ημέρας αυτής, όπως δεν τους καταβάλλεται κατά τη συμφωνία τους και τις Δευτέρες των λοιπών εβδομάδων του έτους.

Τέλος όσον αφορά εργαζόμενους οι οποίοι έχουν λάβει κατά την περίοδο αυτή του μηνός Μαρτίου μέρος ή όλη την κανονική τους άδεια, η ημέρα αυτή της 25ης Μαρτίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Α.Ν. 539/1945 όπως ισχύει μετά το Π Δ 80/2022, δεν θα υπολογισθεί ως ημέρα αδείας τους, με συνέπεια η περίοδος της αδειάς τους να επεκταθεί κατά μια ημέρα.

Copyright 2024 Επιστημονική Ομάδα ΠΙΜ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ

 
 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 21-3-2024

Για τον κατώτατο μισθό

«Αύριο καταθέτουμε την εισήγησή μας στο Υπουργικό Συμβούλιο για τον κατώτατο μισθό. Η εισήγησή μας είναι αποτέλεσμα τόσο του διαλόγου με τους κοινωνικούς φορείς, δηλαδή εκπροσώπους των εργοδοτών και των εργαζομένων, όσο και των εισηγήσεων των επιστημονικών φορέων όπως την Τράπεζα της Ελλάδος, τον ΙΟΒΕ, το ΚΕΠΕ. Την περασμένη Παρασκευή λάβαμε την τελική εισήγηση από το ΚΕΠΕ για αύξηση του κατώτατου μισθού της τάξης του 4% με 5%. Είχαμε επίσης εισηγήσεις από μικρότερους εργοδότες οι οποίες ήταν ακριβώς στο 3,5% αλλά και εισηγήσεις που φτάνανε μέχρι το 12%, 13%.  Την  επόμενη Τετάρτη 27 Μαρτίου, θα υπάρξει απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ώστε ο νέος κατώτατος μισθός, να εφαρμοστεί από 1η Απριλίου. Κύριο μέλημά μας είναι η στήριξη του εργατικού δυναμικού ειδικά τώρα εν όψει καλοκαιριού και θερινής και τουριστικής περιόδου που θέλουμε οι μισθοί να είναι υψηλότεροι και το διαθέσιμο εισόδημα στα νοικοκυριά να μπορεί να καλύπτει το κύμα της ακρίβειας. Από την άλλη, να μπορεί η οικονομία μας να κρατείται σε ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο διεθνώς. Να θυμίσω επίσης ότι ο κατώτατος μισθός επηρεάζει και τα 19 επιδόματα, μεταξύ των οποίων το επίδομα ανεργίας, αλλά και στα προγράμματα ενεργητικής απασχόλησης της ΔΥΠΑ».

 

Για Πλατφόρμα Εργαζόμενων Συνταξιούχων

«Ανέλπιστη επιτυχία η λειτουργία της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για τους εργαζόμενους συνταξιούχους. Μέσα σε τρεις εβδομάδες έχουμε φτάσει στους 45.000 εργαζόμενους συνταξιούχους που έχουν κάνει αίτηση. Από μόνο του το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνει την ορθότητα του μέτρου. Πρόκειται για έναν αριθμό που υπερβαίνει το σύνολο των συνταξιούχων που είχαν δηλώσει πως εργάζονται πριν τη λειτουργία της πλατφόρμας και που ξεπερνά τις αρχικές μας προβλέψεις. Ένα χρόνο πριν, δηλαδή, ξέραμε ότι εργάζονται στη χώρα 36.000 συνταξιούχοι. Όπως καταλαβαίνετε πρόκειται για μια ουσιώδη βελτίωση στο εισόδημα των εργαζόμενων συνταξιούχων καθώς πλέον λαμβάνουν το 100% της σύνταξής τους από το 70% που λάμβαναν έως τώρα. Με τη νέα αυτή μεταρρύθμιση, που κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας: Προστατεύουμε τους συνταξιούχους και αυξάνουμε το εισόδημά τους».

 

Για ελέγχους ΣΕΠΕ

Με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, 3500 εργαζόμενοι έχουν πληρωθεί δεδουλευμένα τους από 250 επιχειρήσεις ακριβώς επειδή εντοπίστηκαν από τον ηλεκτρονικό έλεγχο. Η Ψηφιακή Κάρτα εργασίας εφαρμόζεται, όχι από τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά από μια κεντροδεξιά Κυβέρνηση που είναι δίπλα στους εργαζομένους.

Όλοι οι εργαζόμενοι, και τονίζω όλοι, θα πληρώνονται τις ώρες που δουλεύουν. Χωρίς καμία εξαίρεση. Στις μισθολογικές συνθήκες είμαστε κάθετοι και δεν είμαστε κάθετοι στη ρητορική, είμαστε κάθετοι στην πράξη. Γι’ αυτό λοιπόν εντατικοποιούμε τους ελέγχους και εφαρμόζουμε την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Όσον αφορά στους ελέγχους, φέτος, έχουμε αυξήσει κατά 20% τους ελέγχους σε σχέση με πέρσι. Πως γίνονται οι έλεγχοι; Οι έλεγχοι γίνονται στοχευόμενοι. Που γίνονται; Εκεί που απασχολούνται πιο πολύ πολίτες τρίτης εθνικότητας, εκεί που απασχολούνται νομίμως θεωρητικά ανήλικοι, στην εποχική εργασία και στις οικοδομές. Στοχευόμενα, ιδιαίτερα σε αυτούς τους τέσσερις κλάδους».

Αθήνα, 20 Μαρτίου 2024


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Δόμνα Μιχαηλίδου: «Στόχος μας η αύξηση των εργαζομένων στον τουρισμό και η διασφάλιση καλύτερων συνθηκών διαβίωσής τους»


Συνάντηση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με το προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων


Η ανάγκη εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού, ειδικά νεότερης ηλικίας, αλλά και η βελτίωση συνθηκών διαβίωσης των εργαζομένων στον τουρισμό, βρέθηκαν μεταξύ άλλων στο επίκεντρο της συζήτησης που είχε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, με το Προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), στο πλαίσιο των επαφών της με τους κοινωνικούς εταίρους.

Η Υπουργός συζήτησε διεξοδικά με τον Πρόεδρο κ. Γιάννη Χατζή και τα μέλη του προεδρείου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), την ανάγκη επαγγελματικής κατάρτισης των εργαζομένων στον τουρισμό για καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, για τις μετακλήσεις εργαζομένων και την έλλειψη προσωπικού. Στο επίκεντρο της συνάντησης, που πραγματοποιήθηκε εν όψει της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού και της επικείμενης έναρξης της θερινής τουριστικής περιόδου, βρέθηκε η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στον τουριστικό κλάδο.

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, μετά το πέρας της συνάντησης δήλωσε: «Είχα την ευκαιρία να συζητήσω με το Προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), διεξοδικά σειρά θεμάτων που απασχολούν τον τουριστικό κλάδο στον οποίο εργάζονται χιλιάδες συμπολίτες μας. Η τουριστική δραστηριότητα στηρίζει διαχρονικά την οικονομία της χώρας μας. Παρόλο που ο τουρισμός έχει καταφέρει να επανακάμψει μετά την περίοδο της πανδημίας, δυστυχώς η δυσκολία εύρεσης εργαζομένων ειδικά νεότερης ηλικίας, παραμένει. Επιδίωξή μας λοιπόν είναι να βελτιώσουμε τις συνθήκες διαβίωσης των εργαζομένων και να παρέχουμε τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να αυξήσουμε τον αριθμό των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο. Για εμάς, στο Υπουργείο Εργασίας, η προστασία των εργαζομένων και η διασφάλιση των δικαιωμάτων τους αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο των πολιτικών μας».

Οι εργασίες της Επιτροπής Διαβούλευσης για τον Κατώτατο Μισθό & το Κατώτατο Ημερομίσθιο για το έτος 2024, υπό την προεδρία του Προέδρου του Ο.ΜΕ.Δ. κ. Κώστα Παπαδημητρίου Ομ. Καθηγητή Νομικής Αθηνών, και με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των Υπουργών Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, μελών της επιτροπής, κκ. Κωνσταντίνου Αγραπιδά και Μιχαήλ Αργυρού, αντιστοίχως, ολοκληρώθηκαν με την αποστολή του Σχεδίου Πορίσματος της Διαβούλευσης του ΚΕΠΕ, καθώς και όλων των λοιπών σχετικών της Διαβούλευσης, την Παρασκευή 15 Μαρτίου, προς τους αρμόδιους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης.

Οι εργασίες της Επιτροπής ολοκληρώθηκαν, εντός του χρονοδιαγράμματος που ο νόμος ορίζει, με τη συμβολή επιστημονικών φορέων και ινστιτούτων, μέσω των εκθέσεων και πορισμάτων τους, και μετά από διαβουλεύσεις με το σύνολο των κοινωνικών εταίρων.

Άρθρο: Η Εορτή της Καθαράς Δευτέρας  -  Ποιες οι συνέπειες για τους εργαζόμενους


          Όπως είναι γνωστό, η εορτή της Καθαράς Δευτέρας, όσον αφορά τη λειτουργία των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα και την απασχόληση του προσωπικού τους κατά την ημέρα αυτή, τόσο με την παλαιότερη νομοθεσία (Β.Δ. 748/1966), όσο και με τα νεότερα νομοθετήματα Ν. 4808/2021 και Π.Δ. 80/2022, όπως ισχύουν, δεν έχει ορισθεί ως ημέρα υποχρεωτικής αργίας.
 Επομένως η λειτουργία των πάσης φύσεως επιχειρήσεων και η απασχόληση του προσωπικού τους κατά την ημέρα αυτή, δεν απαγορεύεται και είναι νόμιμη.
Συνέπεια αυτών είναι ότι οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν στις παραπάνω επιχειρήσεις θα λάβουν απλές τις αποδοχές τους, χωρίς δηλαδή την προσαύξηση κατά 75%, που προβλέπεται από τη νομοθεσία μας για εργαζόμενους κατά τις επίσημες και υποχρεωτικές εορτές του έτους.
Παρά όμως την μη υποχρεωτικότητα της αργίας της εορτής αυτής, οι επιχειρήσεις που δεν θα λειτουργήσουν κατ’ αυτή με απόφαση του εργοδότη τους, οφείλουν να καταβάλουν τις αποδοχές της ημέρας αυτής στο προσωπικό τους, με βάση τις αρχές της επιχειρηματικής συνήθειας (Βλέπε  αποφάσεις  Α.Π. 395/2020, 847/2020, 1216/ 2021 κ.λπ.), αν και εφόσον κατά τα προηγούμενα χρόνια παρότι δεν λειτούργησαν κατ’ αυτή κατέβαλλαν τις αποδοχές της ημέρας αυτής στο προσωπικό τους.
Επίσης υπάρχει υποχρέωση καταβολής των αποδοχών της ημέρας αυτής στους εργαζομένους, που απασχολούνται σε επιχειρήσεις οι οποίες δεσμεύονται από ισχύουσα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (Σ.Σ.Ε.) ή Διαιτητική Απόφαση (Δ.Α.), Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) ή Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.), με τις οποίες έχει καθιερωθεί ως αργία η ημέρα αυτή κατά γεωγραφική περιοχή πόλη, Δήμο, Νομό, ή Περιφέρεια.
Ειδικότερα με τις Σ.Σ.Ε./Δ.Α., όσες από αυτές εξακολουθούν να ισχύουν ή να εφαρμόζονται οι όροι τους και να δεσμεύουν τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους σε αυτές σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 8 του Ν. 1876/1990 όπως ισχύει, στις οποίες έχει τεθεί σχετικός όρος με τον οποίο ορίζεται ότι στους εργαζόμενους που υπάγονται σ΄ αυτές, εφόσον εργασθούν κατά την ημέρα αυτή, θα καταβάλλεται το ημερομίσθιό τους με προσαύξηση 75% επί του νομίμου ημερομισθίου τους, όπως δηλαδή εφαρμόζεται σύμφωνα με το Π.Δ. 80/2022 προκειμένου για την εργασία τους κατά τις Κυριακές και τις λοιπές υποχρεωτικές ημέρες αργίας του έτους.


Copyright 2024 Επιστημονική Ομάδα ΠΙΜ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ
13/03/2024

Από 13/03/2024 00:49 - 13/03/2024 09:30 υπήρχε μη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών
-    Δήλωση έναρξης/λήξης εργασίας εργαζομένων     
-    Αναγγελίες
-    Δηλώσεις Ψηφιακής Οργάνωσης Ωραρίου
Προσοχή: Η μη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών δεν ήταν καθολική σε όλους τους εξυπηρετητές των υπηρεσιών

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση πεπραγμένων του αρμόδιου τμήματος της Επιθεώρησης Εργασίας, τα περισσότερα καταγγελλόμενα περιστατικά βίας και παρενόχλησης προέρχονται από το λιανικό και χονδρικό εμπόριο (21%), τα ξενοδοχεία (12%) και την εστίαση (7%), καθώς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε κλάδου επενεργούν και επιδρούν στις πάσης φύσεως εκδηλούμενες κακοποιητικές συμπεριφορές.

Για άλλη μία χρονιά (2023) η μεγάλη πλειοψηφία (95%) των καταγγελιών αφορά σε περιστατικά βίας (λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής) και μόλις το 5% σε σεξουαλική παρενόχληση, υπογραμμίζοντας τη διαχρονική́ τάση υποδήλωσης αυτών, εξαιτίας της ιδιαιτερότητας και της δυσκολίας ως προς την απόδειξή τους.

Όσον αφορά στο φύλο των θιγομένων εργαζόμενων, επί του συνόλου των καταγγελιών για το 2023, 180 ήταν γυναίκες (60%) και 120 άντρες (40%), κάτι που επιβεβαιώνει ότι η θέση των γυναικών στην αγορά́ εργασίας παραμένει πιο ευάλωτη και πιο αδύναμη από αυτή των ανδρών.

Ως προς την ιδιότητα του καταγγελλόμενου, διαπιστώνεται ότι σε 105 (46%) από́ τις 230 υποθέσεις το θέμα σχετίζεται με βία και παρενόχληση προκληθείσα από τον ίδιο τον εργοδότη ή τον νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης και στις υπόλοιπες 125 (54%) καταγγελλόμενος είναι άλλος εργαζόμενος (προϊστάμενος, υπεύθυνος βάρδιας κλπ.) ή άλλο πρόσωπο (μέλος ΔΣ, συγγενής εργοδότη κλπ.).

Όπως επισημαίνει η Γεωργία Βαζάκη, προϊσταμένη του αυτοτελούς τμήματος της Επιθεώρησης Εργασίας για την παρακολούθηση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία: «Το αυξημένο ποσοστό εξωδικαστικής επίλυσης αυτών των ιδιαίτερα δυσδιάκριτων και δυσαπόδεικτων υποθέσεων αποτυπώνει, για ακόμη ένα έτος, τον ιδιαίτερο ζήλο και ενδιαφέρον που επιδεικνύεται από τους επιθεωρητές εργασιακών σχέσεων, οι οποίοι αξιοποιούν ουσιαστικά το σύνολο του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Πρωταρχικό δε μέλημά μας είναι να καταστεί σαφές, στο σύνολο του κόσμου εργασίας, ότι το ισχύον πλαίσιο πρέπει να αξιοποιηθεί ως εξαιρετική ευκαιρία αλλαγής εργασιακής κουλτούρας, με την επίδειξη μηδενικής ανοχής στη βία και παρενόχληση. Γεγονός που θα προσδώσει ευρύτερο κοινωνικό πρόσημο στη διασφάλιση ενός υγιούς και ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας προς όφελος εργαζομένων, απασχολουμένων, εργοδοτών και της κοινωνίας ολόκληρης».

Πιο αναλυτικά, σε σύνολο 230 καταγγελιών:

    73 υποθέσεις επιλύθηκαν εξωδικαστικά, με λήψη πρόσφορων και ανάλογων μέτρων από την καταγγελλόμενη επιχείρηση και τη διατύπωση σχετικών συστάσεων.
    12 υποθέσεις ματαιώθηκαν, είτε λόγω μη παράστασης κατά την ορισθείσα συζήτηση του καταγγέλλοντος ή της καταγγέλλουσας, είτε λόγω γραπτής σχετικής δήλωσης των τελευταίων, είτε διότι κατά τη συζήτηση δεν αναλύθηκαν περαιτέρω συγκεκριμένα περιστατικά βίας και παρενόχλησης, ώστε να μπορούν να υπαχθούν στην ειδική διαδικασία του άρθρου 18 του Ν. 4808/2021.
    Σε 105 υποθέσεις έχει καταγραφεί, από τον διεξάγοντα τη διαδικασία επιθεωρητή εργασιακών σχέσεων, αιτιολογημένη σύσταση προσφυγής στα αρμόδια δικαστήρια, εξαιτίας αντικρουόμενων ισχυρισμών επί αμφισβητούμενων πραγματικών και νομικών ζητημάτων, που χρήζουν δικαστικής εκτιμήσεως.
    Σε 25 υποθέσεις επιβλήθηκαν, με βάση το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, σχετικές κυρώσεις συνολικού ποσού 106.500 ευρώ.
    Ακόμα 15 υποθέσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.

Επιπλέον η αυξητική τάση στις υποβολές κανονισμών εργασίας των υπόχρεων προς τούτο επιχειρήσεων, με ενσωματωμένες πολιτικές για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης, καταδεικνύει τη μεταστροφή της εργασιακής κουλτούρας, προς την επιδιωκόμενη επίδειξη μηδενικής ανοχής σε αντίστοιχα περιστατικά.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Κύλιση στην Αρχή